Piese auto pe care le comercializăm

Ambreiaj şi angrenare roţi

Ambreiajul este o parte componentă a autoturismului, fiind intercalat între motor şi cutia de viteze. Ambreiajul permite pornirea progresivă a maşinii din starea de repaus, dar şi cuplarea şi decuplarea în mers a treptelor de viteză.

În procesul de exploatare a maşinii, ambreiajul se uzează, de aceea, la un anumit număr de kilometri parcurşi, acesta trebuie înlocuit.

Magazinul nostru, vine în întâmpinarea clienţilor săi cu o largă gamă de ambreiaje şi părţi de ambreiaje  (disc, placă şi rulment de presiune, volantă simplă sau cu masă dublă, pompe şi cilindri de ambreiaj, cablu de ambreiaj), dar şi alte părţi de angrenare a roţii (planetară, cap planetară, burdufuri, tripode, cruci cardan, rulmenţi cardan, cuplaj elastic cardan).

[+] Mai multe detalii

sus ↑

Curele de transmisie şi distribuţie

Curelele de transmisie şi distribuţie: elemente esenţiale pentru siguranţa şi buna funcţionare a vehiculului. Aceste componente necesită o atenţie specială şi verificări periodice pentru a garanta o bună funcţionare a motorului.

Curelele de transmisie sunt organe de maşini simple, destinate transmiterii puterilor între doi arbori (acţionarea alternatorului, a direcţiei, a climatizării), prin intermediul forţelor de frecare. Suprafeţele de contact pentru trasmiterea puterii sunt flancurile curelelor trapezoidale, respectiv dinţii, în cazul curelelor sincrone.

Comparativ cu celelalte transmisii mecanice, transmisiile prin curele cu alunecare prezintă o serie de avantaje: se montează şi se întreţin uşor, funcţionează fără zgomot, amortizează şocurile şi vibraţiile, transmit sarcina la distanţe relativ mari între arbori, funcţionează la viteze mari, asigură protecţia împotriva suprasarcinilor.

Curelele de transmisie pot fi clasificate astfel: curele de transmisie trapezoidale cu lăţimi de 10, 11, 13 şi 17 mm, pe diferite lungimi şi curele de transmisie cu caneluri longitudinale.

Cât despre curelele de distribuţie, putem spune că sunt acele curele ce transmit mişcarea de rotaţie a arborelui motor. Este confecţionată din cauciuc şi ţesătură de înaltă rezistenţă. Uzarea curelei de distribuţie poate duce atât la calarea motorului cât şi la pierderea aderenţei şi, prin urmare, la o transmisie defectuoasă a mişcării motorului. În cazul în care cureaua de distributie se rupe, vehiculul se opreşte.

[+] Mai multe detalii

sus ↑

Elemente de caroserie şi accesorii

În cadrul acestei grupe de produse, vă stăm la dispoziţie, pentru orice tip de maşină, cu următoarele elemente de caroserie şi accesorii: elemente de tinichigerie, uşi, capote, haioane, aripi, plafoane, ranforsări, panouri frontale şi laterale, cadru motor, punţi, lonjeroane, praguri,  bări protecţie, spoilere, grile de aer, bandouri, planşe bord, airbag-uri frontale şi laterale, elemente optice, oglinzi exterioare şi suplimentare, accesorii montaj, băi ulei, rezervoare combustibil, dispozitive de remorcare, geamuri, parbrize, lunete, ştergătoare de parbriz şi lunetă.

[+] Mai multe detalii

sus ↑

Elemente de direcţie

Când vorbim de sistemul de direcţie al unei maşini, ne gândim la acel sistem care realizează orientarea roţilor platformei, în vederea realizării deplasării.

Sistemul de direcţie al unui autovehicul are multiple mecanisme, cu ajutorul cărora conducătorul poate schimba, în funcţie de necesitate, direcţia de deplasare a vehiculului. Aşadar, în acest caz, putem vorbi, intr-o ordine alfabetică, despre:

  • Bieleta de direcţie - element de articulaţie (legatură), cu rol în transmiterea mişcării de la caseta de direcţie la elementele de direcţionare a roţilor. Constructiv este formată dintr-o tijă metalică, care are la capete inele de prindere pentru joncţiuni cu mecanisme şurub/piuliţă, pe elemente de amortizare (cauciuc sau asemănătoare).
  • Bucşa - element de articulaţie, prezent în mai multe sisteme care asigură o asamblare rigid/flexibilă între două elemente metalice. Constructiv, bucşa se prezintă în mod comun sub formă de inele metalice în îmbrăcăminte de cauciuc foarte dur.
  • Caseta de direcţie - componenta principală a sistemului de direcţie, ce transformă mişcarea de rotaţie a axului volanului, în mişcare de translaţie stanga-dreapta. Mişcarea este transmisă mecanic prin intermediul unei cremaliere dinţate.

Pentru a diminua forţa aplicata volanului, se poate folosi un electromotor comandat de un senzor aflat pe coloana de direcţie, senzor ce sesizează modificarea poziţiei axului volanului (CASETĂ DE DIRECŢIE SERVO-ELECTRICĂ), sau cu ajutorul unei pompe hidraulice (CASETĂ DE DIRECŢIE SERVO-HIDRAULICĂ).

  • Coloana de direcţie - compusă din:
    • ax volan - element de legătură între volan şi caseta de direcţie, articulat cu una sau două cruci cardanice.
    • sistem prindere - elementul ce permite fixarea fermă a axului volanului pe caroserie, păstrând libertatea de rotaţie a axului prin intremediul a doi rulmenţi.
  • Pivotul  - element care face joncţiunea între basculă şi fuzetă. Are patru părţi componente:
    • suportul de fixare - corpul pivotului care înglobează toate elementele componente şi se fixează rigid pe basculă;
    • axul pivotului - elementul care se fixează rigid pe fuzetă şi care, rotindu-se în suport, permite rotirea ei ;
    • elementele de rigidizare - confecţionate din plastic dur sau alamă, permit strângerea axului pivotului în suportul de fixare, rigidizând îmbinarea prin ambutisare;
    • burduful de cauciuc - folosit pentru a reţine vaselina în interiorul îmbinării şi a nu permite prafului să pătrundă în aceasta.
  • Pompa servodirecţie - ajută la micşorarea forţei de rotaţie aplicată volanului pentru rotirea roţilor; generează o presiune constantă a lichidului hidraulic, presiune ce este aplicată cremalierei în momentul rotirii volanului.
  • Semicaseta de direcţie - prezentă la unele tipuri de autoturisme, montată pe lonjeronul opus casetei de direcţie. Face translaţia către capul de direcţie din partea dreaptă a automobilului.
  • Tirantul - element de legătură între caroserie şi basculă ce permite reglarea unghiului de atac al roţii. 

[+] Mai multe detalii

sus ↑

Elemente de filtrare

Filtrul de ulei are rolul de-a păstra uleiul de motor curat. Numai un film de ulei curat poate împiedica frecarea şi abraziunea. Filtrul menţine uleiul curat astfel încât filmul de ulei să se poată depozita între cele două componente (d. ex. peretele cilindrului şi segmentul de piston). Pe lângă aceasta filmul de ulei mai are o funcţie suplimentară de etanşare în cursa de ardere şi de detentă a motorului cu piston. Filtrul de ulei are rolul de a scoate din motor “fracţiunile periculoase”(particulele abrazive), astfel încât uleiul să poată sa-şi îndeplinească funcţia timp îndelungat.

Filtrul de aer. Pentru protejarea motoarelor filtrarea aerului folosit este absolut necesară, atfel încât în încăperea de ardere să pătrundă doar aer curat, fără praf sau alte impurităţi. Motoarele de pe vehicule şi utilaje sunt numite motoare cu ardere internă. În motor se arde combustibil, iar energia formată pune motorul în funcţiune. Fiecare ardere necesită oxigen, care se extrage din aerul înconjurător. Acesta este mai mult sau mai puţin poluat cu praf, fum, negru de fum ş.a.m.d.

Filtrul de combustibil se foloseşte în toate domeniile de aplicaţie şi la toţi combustibilii folosiţi, cum ar fi: benzina, motorina şi păcura foarte uşoară. În industrie i se atribuie filtrului de combustibil pentru motorină importanţa cea mai mare. Motorul pe motorină este cunoscut drept un utilaj robust şi puternic însă nu trebuie subapreciată sensibilitatea sistemului de injecţie. Pentru o funcţionare bună şi de lungă durată este absolut necesară curăţirea.Filtrarea de combustibil trebuie efectuată, astfel încât să fie împiedicată pătrunderea particulelor de murdărie în alimentarea cu combustibil a motorului.În special generaţiilor noi de motoare diesel cu injecţie de presiune mare cum ar fi “common-rail” sau sistemul cu pompă-ajutaj li se cer un combustibil foarte bine curăţat. Noua generaţie de motoare diesel lucrează cu o presiune de injecţie de 2 000 bari, care va creşte cu siguranţă în viitor.

Filtrul de polen asigură o protecţie ideală împotriva prafului, polenului şi a gazelor de evacuare. Se recomandă înlocuirea acestuia pentru a respira un aer curat şi a elimina riscul alergiilor şi a astmului, pentru îmbunatăţirea viibilităţii, întreţinerea aparatului de aer condiţionat şi de ce nu pentru odorizarea maşinii dumneavoastră.

[+] Mai multe detalii

sus ↑

Elemente de frânare

Sistemul de frânare serveşte la reducerea vitezei automobilului până la o valoare dorită sau chiar până la oprirea lui; de  asemenea, la imobilizarea automobilului în staţionare, pe un drum orizontal sau în pantă; şi nu în cele din urmă, la menţinerea constantă a vitezei automobilului în cazul coborârii unor pante lungi.

Sistemul de frânare trebuie întreţinut pe toată durata de viaţă a vehiculului. De ce să întreţii sistemul de frânare ?? Siguranţa ta la volan depinde în mod special de trei elemente: frâne, amortizoare şi anvelope. Acestea formează un „triunghi de siguranţă”. Când unul dintre aceste trei elemente este defect, siguranţa ta nu mai este deplină.

Sistemul de frânare este primul element de siguranţă activă al vehiculului tău. Dacă scade eficienţa unuia dintre aceste elemente, performanţele sistemului de frânare scad. Astfel, este important ca fiecare element al acestui sistem să fie bine intreţinut, cu scopul de a evita mărirea distanţei de frânare.

Vă prezentăm o listă cu elemente ale sistemului de frânare, elemente care de altfel magazinul nostru vi le pune la dispoziţie intr-o  gamă la fel de largă ca şi în cazul tuturor produselor:

  • Discuri de frână (pline sau ventilate)
  • Plăcuţe de frână
  • Senzor plăcuţe de frână
  • Set accesorii plăcuţe de frână
  • Tamburi  frână
  • Saboţi de frână
  • Set accesorii saboţi de frână
  • Cablu frână de mână
  • Etrier
  • Cilindru receptor frână
  • Pompă centrală de frână
  • Set garnituri etrier, pompă şi cilindru de frână
  • Pompă servo-frână
  • Manetă frână de mână
  • Furtune de frână
  • Aerisitoare
  • Pompe vacuum
  • ABS + senzor ABS
  • etc.

[+] Mai multe detalii

sus ↑

Elemente de încălzire şi răcire

Instalaţia de răcire a motorului este o instalaţie ajutătoare ce are scopul de a menţine un regim de temperatură potrivit unei bune funcţionări a motorului. Temperatura de 1800-2000 de grade Celsius din interiorul cilindrilor deterioreză procesul de ungere, alterează proprietăţile mecanice ale pieselor conjugate putând în final să le gripeze sau să le strice. Sistemul de răcire intervine în această situaţie prin preluarea şi transmiterea în mediu a 20-30% din căldura pieselor motorului, asigurând temperatura cea mai favorabilă adică 85-90°C.

Principiul de lucru e următorul: lichidul de racire(antigel sau apă distilată; de obicei este un amestec între cele două) este purtată prin întreg circuitul compus din radiator, pompă apă, bloc motor, furtune de legătură, termostat. Pompa de apă, cu ajutorul unei palete puse în mişcare de cureaua de transmisie sau motor electric,  este purtată din blocul motor în radiator, după ce termostatul a deschis în funcţie de motor 90,95,96,110 grade celsius, pentru a asigura o bună funcţionare a motorului. În caz că temperatura depăşeşte limitele motorului cu 2-10 grade, se acumulează o presiune în sistemul de răcire şi o supapă specială, situată de obicei în capacul radiatorului, se ridică datorită presiunii şi este expulzată apa (vapori de apă fierbinţi). Acesta este penultimul stadiu, dupa care urmeaza calarea( ovalizarea chiulasei cilindrilor şi topirea pistonului) motorului sau griparea (se sudează pistonul de cilindru). Foarte important este de reţinut, în caz că apa este expulzată afară, prin supapa de siguranţă, nu se v-a opri motorul, deoarece este posibilă griparea acestuia. Se v-a lăsa motorul la relanti sau puţin mai turat si se v-a turna puţină apă pe radiator şi se v-a observa cum temperatura scade, iar apoi se v-a complecta cu lichid de răcire.

Componentele principale ale instalaţiei de răcire sunt generatorul curentului de fluid, care într-un caz poate fi ventilator şi în altul pompa de lichid de răcire, radiatorul, termostatul şi dispozitivul de control al temperaturii.

Nu vrem să trecem cu vederea peste elementele de încălzire, pe care, de asemenea, firma noastră le comercializează şi pe care vi le putem oferi: radiatorul de încălzire, ventilatorul, furtune, tuburi şi conducte schimbător căldură-încălzire, aeroterme, radiator climă, etc.

[+] Mai multe detalii

sus ↑

Elemente de suspensie

Principalul rol al sistemului de suspensie la automobile este acela de a maximiza frecările dintre anvelope şi calea de rulare pe care se deplasează, astfel încât să confere o stabilitate cât mai bună şi o maniabilitate, respectiv o manevrabilitate cât mai mare şi în acelaşi timp,  confortul pasagerilor (nu se include la suspensiile sport),dar şi de a absorba şocurile mecanice cauzate în timpul deplasării pe calea de rulare.

Sistemul McPherson (numit astfel dupa proiectantul său, Earle S. McPherson) cu suspensie articulată în faţă şi cu suspensie dublă articulată în spate, contribuie la siguranţa dumneavoastră. Acest model de "suspensie independentă" oferă o stabilitate şi asigură controlul vehiculului în toate situaţiile de pilotare. În acelaşi timp, minimalizează şocurile suferite de caroserie pe un drum accidentat.

Să discutăm un pic şi despre lista alfabetică a elementelor  de suspensie pe care le comercializăm.

Amortizorul - elementul principal cu rol în absorbirea oscilaţiilor verticale ale automobilului.Împreună cu arcul formează un ansamblu esenţial în stabilitatea automobilului.

Amortizoarele pot fi cu fluid, cu gaz, electromagnetice. Cele mai întâlnite tipuri de amortizoare sunt cele cu fluid şi cu gaz.

Constructiv, amortizoarele sunt formate dintr-un ansamblu etanş cilindru / piston, care în interior foloseşte, pentru absorbţia şocurilor, un gaz sau un lichid. Energia eliberată de oscilaţiile care trebuiesc amortizate este transformată în căldură şi disipată către mediu, prin intermediul mediului intern amortizorului.

Arcul.

Arcul elicoidal de suspensie - un element metalic, cu rolul de atenuare şi absorbţie a şocurilor directe. Se utilizează în combinaţie cu amortizorul de şocuri şi formează ansamblul principal al Sistemului de Suspensie.

Constructiv arcul elicoidal de suspensie este o spirală verticală metalică cu grosime, de obicei, variabilă, poziţionat pe înălţime între suportul de caroserie şi un element suport al Sistemului de Direcţie (spre exemplu bascula).

Arcul foaie - ansamblu de fâşii de oţel călit, de dimensiuni diferite, prinse cu o îmbinare rigidă la mijlocul foilor .

Arcurile pneumatice - au la bază principiul de comprimare al aerului pentru a absorbi vibraţiile roţii. Dispozitivul este alcătuit dintr-un recipient de formă cilindrică unde are loc comprimarea aerului şi este poziţionat între roată şi corpul automobilului.

Avantaje ale sistemului pneumatic:

  • stabilitate în viraj cât şi pe diferite căi de rulare;
  • manevrabilitate sporită.

Dezavantaje:

  • necesită un reglaj minuţios;
  • costuri ridicate la întreţinere.

Bara stabilizatoare - bara confecţionată din aliaj uşor, montată între prinderile superioare ale amortizoarelor, necesară pentru rigidizarea caroseriei.

Bascula (trapezul) - elementul confecţionat din tablă oţeloasă sau din aliaj, ce face legătura între lonjeron, amortizor şi butucul roţii.

Bieleta antiruliu - piesa ce face joncţiunea între bara antiruliu şi basculă.

Burduful de protecţie a amortizorului - confecţionat din cauciuc sau plastic; se montează pe amortizor pentru împiedicarea pătrunderii prafului pe tija amortizorului.

Flanşa amortizorului - elementul de îmbinare între amortizor şi caroserie, confecţionat din cauciuc rigid.

Rulmentul flanşei de amortizor - rulmentul montat pe flanşa de susţinere a amortizorului ce permite rotirea acestuia odata cu fuzeta.

Suportul arcului amortizor - suportul montat pe amortizor, ce permite prinderea arcului.

[+] Mai multe detalii

sus ↑

Elemente electrice şi de aprindere

Vă stăm la dispoziţie cu următoarele elemente:

Acumulatorii VARTA şi acumulatorii BAREN sunt acumulatori auto fără întreţinere, iar noua tehnologie Calciu, permite o durată mai lungă de exploatare, faţă de cea clasică, fără a fi nevoie de completări suplimentare. Noua tehnologie conferă un amperaj mai ridicat la pornire, decât în cazul acumulatorului clasic.

Reprezinta o opţiune ideală pentru autoturismele cu un consum ridicat.

Ochiul magic - reprezintă un instrument inovator de măsură a nivelului de încarcare a acumulatorului. În funcţie de culoarea afişată de acest indicator, puteţi constata nivelul energiei disponibile în acumulator şi astfel anticipă în mod controlat momentul schimbării acestuia.

Becuri pentru poziţie faţă şi spate , pentru fază scurtă şi lungă, pentru proiector, pentru semnalizare faţă şi spate, pentru frână, pentru marşalier, pentru ceaţă spate, pentru lampa de frână suplimentară, pentru iluminarea numărului de circulaţie, pentru iluminarea interiorului automobilului, pentru bord, etc.

Bobină de inducţie este un transformator de curent, care transformă curentul de joasă tensiune, de 6V sau 12V, în curent de înaltă tensiune, de 15.000 … 20.000V. Este constituită dintr-o înfaşurare primară, formată din 200 - 300 de spire din sârmă de cupru izolată, de circa 1mm grosime, înfăşurate pe un miez de fier moale; şi o înfăşurare secundară care are 15.000… 20.000 de spire, făcute dintr-o sârmă de cupru izolată foarte subtire. Aceste înfăşurări sunt protejate de un înveliş de tablă în interiorul căruia se află fixat, printr-o masă izolată, capacul de protecţie, făcut dintr-un material izolant(bachelita). Capetele înfăşurării primare sunt legate la cele două borne, fixate în capac. Înfăşurarea secundară are unul dintre capete legat la un capăt al înfăşurării primare, iar celălalt capăt este legat la borna fişei centrale a capacului izolat al bobinei de inducţie. 

Bujii incandescente şi cu scânteie.

Bujia incandescentă - element cu rol de încălzire a camerei de ardere, pentru motoarele cu aprindere prin compresie (diesel). Bujia incandescentă se află de obicei în chiulasă, în capul pistonului.

Constructiv, ea este formată dintr-un electrod cu rol de filament electric, care la trecerea unui curent electric se încălzeşte.

Bujia cu scânteie forţează electricitatea să formeze un arc electric prin aer, la fel ca un fulger. Este necesară o tensiune (voltaj) foarte mare pentru a crea o scânteie bună, între 40 si 100 de mii de volti. Este necesară o cale izolată pentru ca această tensiune să ajungă la electrod, unde poate traversa spaţiul şi apoi intră în blocul motor, prin care ajunge la împământare. Bujia trebuie de asemenea să reziste la temperaturile înalte şi presiunea din cilindru, şi trebuie proiectată pentru ca aditivii din combustibil să nu formeze depuneri.

Bujiile de tipul acesta folosesc o inserţie din ceramică pentru a izola tensiunea la electrod, asigurând astfel că scânteia se produce la vârful electrodului şi nu în altă parte. Aceasta inserţie ajută şi la arderea depunerilor: ceramica nu este un bun conductor termic, aşadar se încinge puternic în timpul funcţionării, iar căldura ajută la arderea depunerilor.

Capac delco – cap distribuitor de curent electric la motoarele cu electroaprindere.

Condensator delco.

Fişă de bujie – element conector electric, izolat de mediul exterior printr-un inveliş din cauciuc sau alt material puternic izolator, care are rolul de a transporta curentul electric de la distribuitorul de tensiune la bujia cu scânteie.

Întrerupător marşalier, lumini frână…

Releu bujii incandescente - releu de amperaj foarte mare ce comandă temporizat, în funcţie de temperatură exterioară şi de cea a motorului, timpul de acţionare a bujiilor incandescente.

Releu  de semnalizare… 

Rotor sau lulea distribuitor (delco)…

Senzor temperatură lichid răcire, temperatură exterioară, poziţie ax came(senzor poziţionat în compartimentul distribuţiei, folosit de ECU (calculatorul motorului) pentru a regla avansul aprinderii) , impulsuri arbore cotit(piesa ce transmite ECU (calculatorul motorului) numărul de rotaţii pe minut executate de arborele cotit), debit aer,  nivel ulei, etc

Sondă presiune ulei - sonda poziţionată pe blocul motor, cu acces direct la un canal de ungere, ce măsoara presiunea uleiului din sistemul de ungere. În funcţie de tipul motorului, presiunea minimă trebuie să depăşească valoarea de 0,8 atm.

Sondă temperatură ulei - instrument de măsura ce determină temperatura uleiului din sistemul de ungere al unui motor.

Etc.

[+] Mai multe detalii

sus ↑

Elemente motor

Vă prezentăm în ordine alfabetică următoarele elemente de motor cu care va stăm la dispoziţie:

Arbore cotit - element metalic cu rol in transmisia mişcării de la pistoane la sistemul de transmisie. Este prevăzut cu un numar "n" de fusuri manetoane coaxiale, egal cu numărul cilindrilor motorului, si cu un număr de "n+1" fusuri paliere, prin intermediul cărora arborele cotit se sprijină pe lagărele paliere, coaxiale.

Ax cu came - rol de transmitere şi transformare a mişcării de rotaţie în mişcare de translaţie către supapele de admisie şi evacuare. Este poziţionat în chiulasă şi este acţionat de mişcarea arborelelui cotit.

Constructiv, este format dintr-un cilindru de metal care, la intervale regulate calculate în funcţie de aşezarea axelor supapelor, prezintă camele, câte una pentru fiecare supapă în parte.

Bielă - element metalic în formă de bară, articulată la ambele capete în vederea prinderii, care împreună cu arborele cotit transformă mişcarea rectilinie în mişcare de rotaţie şi invers. Biela are la un capăt pistonul, prinzându-se de acesta printr-un bolţ, iar la celălalt, prinderea de arborele cotit (fusul maneton). Se compune din: partea bielei articulată cu bolţul, numită capul mic sau piciorul bielei, partea centrală, numita corpul bielei, capul mare al bielei, care se montează pe fusul maneton al arborelui cotit cu ajutorul capacului bielei şi capacul bielei.

Bloc motor - elementul principal, în care se adună laolaltă toate celelalte componente ale Sistemului de Propulsie (pistoane, cilindrii, bujii, ax cu came, arbore cotit etc.).

La partea superioară a blocului motor se montează chiulasa, închizându-se astfel etanş compartimentele de ardere, ungere, răcire etc.

În partea inferioară, blocul motor se închide cu baia de ulei, se prinde de caroserie prin suporţi şi totodată de carcasa cutiei de viteze.

Capac chiulasă (capac culbutori) - piesa confecţionată din oţel, aluminiu sau aliaj ce foloseşte la acoperirea elementelor mobile ale chiulasei.

Chiulasă - împreuna cu cilindrul şi pistonul, formează spaţiul închis în care evoluează fluidul motor. În chiulasă se amplasează, după caz, camera de ardere, se află orificiile pentru bujii sau injectare şi canalele de distribuţie a gazelor. De asemenea, chiulasa este locul de montare a unor piese din mecanismul de distribuţie.

Cilindru motor - spaţiul de lucru pentru desfăşurarea ciclului motor. Acest spaţiu este practicat în blocul motor, în momentul turnării blocului motor fiind inamovibil sau poate fi construit separat fiind camasa de cilindru ca piesă demontabilă. Numerotarea cilindrilor se face, în general, începand de la volantă.

Culbutor - element al mecanismului de distribuţie, format dintr-o pârghie articulată care transmite mişcarea de la arborele cu came la supapele unui motor cu ardere internă.

Cuzinet - piesa cilindrică sau semicilindrică, confecţionat dintr-un material rezistent la frecare, care serveşte la îmbrăcarea unui lagăr şi are contact direct cu fusul sau axul unui subansamblu.

În mod comun, cuzinetul se întâlneşte la prinderile bielelor pe arborele cotit, la prinderile axului cu came de chiulasă, etc.

Rolul principal al cuzinetului este de a uşura frecarea, de a prelua şi disipa temperaturile.

Garnitură chiulasă - element de etanşare care se situează la îmbinarea dintre suprafaţa plană superioară a blocului motor şi suprafaţa inferioară plană a chiulasei.

Are rolul de a asigura etanşarea strângerii dintre cele două elemente constructive importante, de a prelua o parte din tensiunile interne cuplajului.

Este confecţionată din materiale moi comparativ cu materialele din care sunt confecţionate blocul motor şi chiulasa şi, totodată, rezistente la temperatură, uzura de vibraţii, uzura de temparatură, uzura de coroziune.

Piston este un corp metalic cilindric, având faţa plană superioară ca suprafaţa de închidere a volumului din care face parte şi faţa plană inferioara folosită pentru asamblarea cu bielă.

Un piston are o mişcare rectilinie alternativă într-un cilindru şi serveşte la închiderea unui spaţiu de volum variabil umplut cu un fluid sub presiune.

Un piston e folosit pentru transformarea energiei interne a fluidului în lucru mecanic, la maşinile motoare, sau invers, la maşinile generatoare.

Segment -  garnitura metalică a unui piston, care serveşte la etanşarea spaţiului liber dintre acesta şi cilindrul în interiorul căruia se deplasează, sau la răzuirea uleiului de pe pereţii interiori ai cilindrului.

Simering - inel de cauciuc (garnitura elastică), cu inserţie metalică având aplicat un arc pe exteriorul suprafeţei de contact cu axul, ce serveşte la împiedicarea trecerii lichidelor (etanşare) dintr-o componentă mecanică în alta.

Supapă - organ de maşină montat în dreptul unui orificiu şi folosit pentru întreruperea sau restabilirea circuitului unui fluid care trece prin acest orificiu.

Spre exemplu, în chiulasă supapele au rol de admisie a combustibilului şi a aerului în incintele de ardere sau de evacuare a gazelor de ardere către sistemul de eşapare.

Șurub chiulasă - şurubul ce face legătura mecanică de asamblare între chiulasă şi blocul motor.

Tachet - piesa metalică scurtă, care se montează într-un motor cu ardere internă, pentru a împiedica uzura supapei de distribuţie. Tija metalică care transmite mişcarea de la arborele cu came la mecanismele de acţionat supapele. Tacheţii sunt folosiţi la motoarele care nu au arbore cu came în chiulasă, pentru a deschide şi închide valvele.

Vilbrochen - element metalic cu rol în transmisia mişcării de la pistoane la sistemul de transmisie. Este prevăzut cu un număr "n" de fusuri manetoane coaxiale, egal cu numărul cilindrilor motorului, şi cu un număr de "n+1" fusuri paliere, prin intermediul cărora vilbrochenul se sprijină pe lagărele paliere, coaxiale.

[+] Mai multe detalii

sus ↑

Lubrifianţi, aditivi şi cosmetice auto

În această grupă de produse vă punem la dispoziţie următoarele:

  • Ulei motor;
  • Ulei hidraulic pentru cutii de viteze manuale şi automate;
  • Lichid servo-direcţie;
  • Aditivi ulei;
  • Aditivi combustibil;
  • Soluţii curăţat tapiţeria, parbriz, caroserie;
  • Spray antirugină, pornire, dezgheţat yale;
  • etc. 

[+] Mai multe detalii

sus ↑

Părţi alternatoare şi electromotoare

O componentă vitală a unui autovehicul o reprezintă şi sistemul electric care poate fi divizat în două părţi oarecum distincte. Prima este constituită din consumatori (elementele care utilizează energia electrică) şi a doua este reprezentată de generatori, ansamblurile care generează curentul electric şi anume bateria de acumulatori şi alternatorul care are rolul de a transforma energia mecanică primită de la motor în energie electrică.

Iar în ce priveşte sistemul de pornire, ştim că are rolul de a antrena motoarele cu combustie internă cu o anumită turaţie şi un anumit cuplu, din starea de repaus până în momentul aprinderii amestecului carburant, respectiv al punerii în funcţiune al acestuia. La motoarele de automobile, cel mai răspândit sistem de pornire este sistemul de pornire electrică.

Piesa principală din sistemul de pornire este electromotorul, sau motorul de pornire, şi bendixul ataşat de acesta.

Ce se întâmplă când întorci cheia din contact şi porneşti motorul? În acest moment, electromotul învârte motorul de câteva ori pentru ca procesul de combustie să poată începe. Este nevoie de un electromotor puternic pentru a învârti un motor rece. Pentru a genera o asemenea forţă de rotire, electromotorul are nevoie de sute de amperi. Releul electromotorului este o simplă bobină, aceasta cuplând electromotorul de baterie în momentul în care primeşte comanda de la cheia de contact.

Vă punem la dispoziţie o altă listă alfabetică, însă de data aceasta, cu termeni asociaţi sistemului de pornire şi încărcare:

Alternatorul, pentru a genera curent, primeşte energie mecanică de la motor şi pe baza fenomenului de inducţie magnetică, generează la bornele sale o tensiune electrică. Se compune în esenţă dintr-un rotor şi un stator. Rotorul se numeste inductor şi are rolul unui magnet permanent, iar statorul se numeşte indus, este bobinajul în care se induce curent electric.

Bobina electromotor - solenoid acţionat electric de rotirea contactului ce antrenează odată cu anclanşarea atât împingerea bendixului în poziţie de lucru cât şi rotirea electromotorului.

Bucşa grafitată electromotor - bucşa confecţionată din grafit, ce susţine rotorul electromotorului în poziţie corectă, între cele două capace.

Cărbunii electromotor - perii folosite la transmiterea curentului de la borne la rotorul electromotorului.

Carcasa pinion electromotor - carcasă confecţionată din aliaj de aluminiu sau antimoniu ce are rol de susţinere a axului rotor şi de protecţie a pinionului starter.

Electromotorul - componenta ce transformă curentul electric generat de baterie în lucru mecanic necesar rotirii, în vederea pornirii motorului. Ca şi în cazul alternatorului, se compune, în esenţă, dintr-un rotor şi un stator. Statorul se numeşte inductor şi are rolul unui magnet permanent, iar rotorul se numeşte indus; este bobinajul în care se induce curent electric prin cărbuni sau perii.

Bendixul - pinionul acţionat de rotorul electromotorului, ce angrenează coroana într-o mişcare circulară, necesară pornirii motorului.

Puntea redresare (puntea de diode) - ansamblu de 6 diode, ce transformă curentul alternativ trifazic, generat de alternator, în curent continuu.

Releul de încărcare - componenta a sistemului de încarcare ce menţine constantă ( între 13.7 V şi 14.2 V )tensiunea generată de alternator.

Rotorul alternatorului - componenta mobilă a alternatorului, antrenată prin intermediul unei curele, care, prin rotire, induce un flux electromagnetic statorului, astfel generându-se curent alternativ.

Rotorul electromotorului - componenta mobilă a electromotorului, ce este actionată de fluxul magnetic generat de curentul electric din baterie. Prin inducţie electromagnetică, rotorul se învârte şi, cu ajutorul pinionului montat pe axul său, transmite mişcarea de rotaţie către motorul vehiculului, prin intermediul coroanei montată pe volantă.

Rulmentul rotor alternator - întâlnit pe cele două capace ale alternatorului, rulmentul are rol de ghidare şi susţinere a rotorului alternatorului.

Statorul - componentă a alternatorului, fixată între capace, în care este indus flux electromagnetic de către rotor şi care, astfel, generează curent electric.

[+] Mai multe detalii

sus ↑

Rulmenţi roată şi întinzători

Rulmentul este un organ de maşină, componentul principal al unui lagăr cu rostogolire. Randamentul lagărelor cu rostogolire este foarte mare, ajungând la 0,995.

Un rulment se compune din două inele, unul interior, iar celălalt exterior, care împreună formează calea de rulare, din corpurile de rostogolire, colivie, care are rolul de susţinere a corpurilor de rostogolire, eventual şi din alte elemente cu rol de asamblare sau etanşare. Pentru compensarea toleranţei rezultată din procesul de fabricare, între colivie şi inelul exterior se poate insera un inel de bailag.

Clasificare:

  • după solicitare:
    • rulmenţi axiali
    • rulmenţi radiali
    • rulmenţi radial - axiali
    • rulmenţi axial- radiali
  • după forma corpurilor de rostogolire:
    • rulmenţi cu bile
    • rulmenţi cu role cilindrice
    • rulmenţi cu role conice
    • rulmenţi cu role butoiaş
    • rulmenţi cu ace
  • alte categorii:
    • rulmenţi oscilanţi

În industria auto, întâlnim,de asemenea, rulmenţii de întindere sau rolele întinzătoare la cureaua de distribuţie, role cu rulmenţi interiori, ce folosesc la tensionarea curelei de distribuţie şi nu în cele din urmă, rulmenţii de ghidare sau rolele ghidaj curea distribuţie, role cu rulmenţi interior, ce folosesc la ghidarea curelei de distribuţie.

 

[+] Mai multe detalii

sus ↑

Sisteme de alimentare

Sistemul de alimentare al unui motor cu ardere internă are rolul de a alimenta cilindrii motorului cu combustibilul şi aerul necesar arderii şi de a evacua gazele arse. Instalaţia de alimentare cuprinde ansamblul organelor necesare alimentării motorului cu amestecul carburant în proporţiile şi cantităţile cerute de regimul de funcţionare. Combustibilul poate fi benzină, motorină, gaz lichefiat sau combustibil sintetic.

Tipuri de instalaţii de alimentare:

  • cu aprindere prin scânteie;
  • cu aprindere prin comprimare. 

Componentele generale ale intalaţiei de alimentare sunt următoarele:

Pompa de combustibil. pompa aflată in imediata vecinatate ( sau în interiorul ) rezervorului. Absoarbe carburantul din rezervor şi îl împinge cu presiune redusă spre pompa de înaltă presiune.

Rezervorul de combustibil – recipient în care se depozitează combustibilul.

Conductele de combustibil - conductă confecţionată din metal, plastic sau chiar cauciuc, ce permite transportul de combustibil şi care crează totodată traseul acestuia.

Filtrul de carburant - element filtrant cu sită de hârtie, ce serveşte la filtrarea impurităţilor şi a apei din combustibil.

Decantorul loc de depozitare a impurităţilor.

Indicatorul de nivel aparat de bord care indică nivelul de combustibil din rezervor şi avertizează, optic sau acustic, rezerva critică.

[+] Mai multe detalii

sus ↑

Sisteme de evacuare

Iată în cele din urmă şi ultimul sistem pe care vrem să vi-l prezentăm. Și anume, Sistemul de evacuare, care e format din:

Toba finală - dispozitiv utilizat pentru a reduce cantitatea de zgomot emisă de un automobile şi micşorează, sensibil, cantitatea de noxe sonore emise de motorul ce e în funcţionare.

Constructiv este formată dintr-un cilindru, de obicei metallic, având în interior un ansamblu de site (metalice, ceramice, textile). Gazele arse, care traversează sistemul de evacuare, sunt dirijate prin acest ansamblu, sitele respective reţinând oscilaţiile sonore, până la nivele acceptabile, stabilite prin normele de mediu.

Toba intermediară - element metallic, ataşat la galeria de evacuare a motorului. Micşorează sensibil cantitatea de noxe sonore emise de motorul în funcţionare.

Catalizatorul - componentă a sistemului de evacuare a gazelor rezultate ca urmare a arderii combustibilului, care “tratează” gazele de eşapament înainte ca acestea sa fie evacuate. Are forma unui amortizor de sunet clasic, eliptic sau rotund, în interiorul căruia sa află un monolit ceramic sau metalic pe care sunt depuse metale nobile, care favorizeaza conversia gazelor poluante în gaze nepoluante.

Funcţionarea în condiţii normale a unui convertor catalytic, conduce la o transformare a gazelor de ardere în gaze cvasiinofensive, eliminând în acest fel o parte importantă a poluanţilor.

În catalizator au loc procese de transformare a hidrocarburilor în dioxid de carbon (CO2 ) şi vapori de apă, a monoxidului de carbon (CO) în dioxid de carbon (CO2) şi a oxidului de azot (NO) în azot (N2) şi oxigen (O2).

Galeria de evacuare - are rolul de colectare şi transmitere a gazelor arse sub presiune către colectorul de gaze. Popular se mai numeşte Saxofon datorită formei sale.

Odată cu gazele arse, se disipă pe traseu şi caldura înmagazinată în acestea, de aceea, în timpul funcţionării motorului, zona galeriei de evacuare are o temperatura foarte înaltă.

Galeriile de evacuare au un rol important în echilibrarea presiunilor şi-n scăderea rezistenţei la înaintarea gazelor de eşapament, forma, construcţia interioară şi etanşeitatea galeriei de evacuare, purtând un rol important în randamentul motor.

Pe galeria de evacuare se monteză sistemele turbo, care folosesc presiunea gazelor de eşapament, pentru a învârti turbina.

Amortizorul de sunet (zgomot) - element metalic ataşat la galeria de evacuare a motorului. Este utilizat pentru a reduce cantitatea de zgomot emisă de un automobil.

Ţeava eşapament - ţeava de legătură între tobe.

Suportul eşapament - piesa confecţionată din cauciuc, ce susţine eşapamentul în poziţia corectă pe autoturism.

Colierul eşapament - piesa utilizată la strângerea îmbinărilor sistemului de eşapaţie.

EGR-ul (exhaust gas recirculation) este un dispozitiv ce recirculă un procent (între 5% şi 15%) din gazele evacuate de motor înapoi în cilindrii motorului. Amestecul aerului aspirat cu gaze eşapate micşorează temperatura de aprindere şi, în cazul motoarelor diesel, reduce excesul de oxigen. EGR foloseşte astfel la diminuarea NOx format prin amestecul de nitrogen (azot) şi oxygen, la temperaturi mari.

[+] Mai multe detalii

sus ↑